Det er den dagen i året da alle deadliner er nådd og vi endelig skal vise Sápmi hva vi har å tilby i år. Nå skal programmet ut til folket, og man skulle kanskje tro at jeg som festivalleder ikke har noen spenningsmomenter knyttet til denne dagen, siden jeg kjenner til hele programmet fra før.
Men dagen i dag er utrolig spennende også for oss som jobber med Márkomeannu, siden det i tillegg er den dagen i året vi bytter grafisk profil. Nye elementer skal inn i brosjyre, plakater, nettside og sosiale medier. Spenningen hvert år er om det vil fungere, og om folk vil synes det er en naturlig profil for nettopp Márkomeannu.
Vi har i alle år lagt veldig stor prestisje i at den grafiske profilen skal tilføre noe nytt, og vi bruker mye tid på å finne ideer og komme med tilbakemeldinger til denne prosessen.
Det er Tor Åge Vorren, nå tilknyttet designbyrået Rød Tråd, som er utvikleren av den grafiske profilen. For 11. gang på rad. Jeg ønsker å skryte hemningsløst av resultatet, for hvert år føler vi at designet tilfører Márkomeannu en helt egen dimensjon, samtidig som at designet har en Márkomeannusignatur.
Klarer du å tolke noe fra årets plakat? Lite er tilfeldig, og det er opp til den kreative sjel å finne budskapet!