En oppsummering av Márkomeannu

Festivalen er offisielt rigget ned. Nå gjenstår bare litt retur og vasking av info/akkreditering før hele festivalstaben kan ta en etterlengtet ferie. Det betyr at det er på tide å oppsummere Márkomeannu 2011.

I går kveld hadde vi en første evaluering, og festivalstaben er stort sett enige i konklusjonen om at Márkomeannu 2011 har vært en stor suksess. Jeg kan ikk nevne alt som har foregått på festivalen, men tenker å trekke frem noen momenter. Ellers så anbefaler jeg alle å se på videoene av Max Mackhe, som på flott vis har dokumentert store deler av festivalen gjennom TheMárkomeannuMedia; Márkomeannus eget relativt avhengige men journalistisk uavhengige mediehus.

Den rolige starten
På onsdag ble den årlige Volleyballturneringa etter en del om og men arrangert. Vi er litt i tvil om dens berettigelse, og tar gjerne i mot forslag til når den eventuelt burde arrangeres og hvordan man kan legge den opp slik at det blir litt stas over finalen, som de siste årene har vært en folketom affære ca kl 23.00 onsdag kveld.

Torsdagens arrangementer ble derimot veldig godt besøkte. Vardemarsjen ble en megasuksess, med over 80 festivalgjester som enten koste seg og gikk eller slet seg opp de bratte bakkene overfor festivalområdet i stor fart. Vi er sikre på at dette arrangementet er kommet for å bli en stund, og vi lover å videreutvikle og integrere det enda bedre inn i Márkomeannuprogrammet til neste år.

Et arrangement som virker å være på vei ut av programmet er Muitalusmeannu, som i år ble avlyst på grunn av dårlig oppmøte. Denne historiefortellingskvelden var i utgangspunktet et prosjekt hvor Skániid Girjie jobbet med å dokumentere gamle historier, og etter hvert ble dette en viktig del av tilbudet for de eldre på Márkomeannu. Vi skal fortsette å ha kulturelle tilbud til folk i alle aldre, men vi må nok gå dypt i tenkeboksen for å finne på noe nytt og spenstig som kan trekke mer enn én stakkars publikummer.

Folk foran scenen
Vi var veldig spente på hvilken innvirkning innføring av alkoholsalg i et eget område ville ha på mengden av folk som trakk foran scenen når det var band som spilte der. Konklusjonen er at det var i veldig varierende grad. Vi merket at den folkemengden som tidligere oppholdt seg og smugdrakk på sletta mellom lydbua og grillteltet nå var flyttet ned til alkoholområdet, mens den delen av festivalpublikumet som helst sitter på campen enda satt der.

Det virket dog ikke som at endringen hadde veldig stor innvirkning på hvor mange som var rett foran scenen og faktisk hørte på konsertene. De rolige konsertene tidlig på kvelden var som tidligere besøkt av den lille men mest kulturinteresserte gruppen festivalgjengere, mens de mer feststemte storkonsertene på natta trakk flere folk framfor scenen enn noen band noensinne tidligere på Márkomeannu. Ja så mange at vi til neste år for første gang ser behovet for å sette et gjerde opp foran scenen. Men det kjære bloggleser, er et luksusproblem som vi gjerne forholder oss til.

Kjærlig stemning
Alle er vi også overbeviste om at årets Márkomeannu hadde den varmeste stemningen noen gang. I en emosjonell uke der det meste handlet om sorg, kom varmen og samholdet som alle snakker om virkelig til uttrykk på Márkomeannu. Det styrker troen vår på at vi gjorde det rette med å arrangere festivalen, og det inspirerer oss til å jobbe frem mot neste års festival hvor målet vil være å lage et så intimt og koselig arrangement at vi trekker frem det beste i folk også da. Takk så mye for i år!

 

4 tanker på “En oppsummering av Márkomeannu

  1. Litt tilbakemelding:

    Dette var min første gang på MM og grunnen til at jeg kom var Sofia Jannok. Nå ble det ikke noe Sofia Jannok, men jeg hadde det hyggelig allikevel. Det betyr altså at det var en fin opplevelse, selv uten hovedgrunnen for at jeg var der. Godt jobbet!

    Noen kommentarer:
    1. Øltområdet bør ha utsikt mot scenen (ikke for gode plasser, men slik at man får kontakt med artisten.
    2. Jeg hadde to barn på dans, drama, joik som hadde det kjempeflott. Det eneste å kommentere her er at de kun var oppsatt 0900-1100 på fredag (I virkeligheten holdt de på til ca 1200). Jeg synes uansett dette ble litt kort tid da jeg ventet fra 11.00. Hvis feks økten på fredag hadde vært 4-5 timer så kunne de voksne ta seg til noe (dra på innkjøp til Evenesskjær, utflukt/vandring, etc)
    Det samme kan sies om torsdag – Jeg måtte hente barna kl 14.30 på samfunnshuset og kunne derfor ikke delta på vardemarsj kl14.00.
    3. Nede på teltplassen snakket jeg med tidligere års deltagere som påpekte at arrangementene på ropt opp over høytaler før slik at de nede på teltplassen visste hva som skulle foregå. Dette skjedde ikke mer enn et par ganger (tror jeg) og det medførte at jeg gikk glipp av noen arrangementer (selv om de jeg satt rundt bålet med nok gikk glipp av fler).

    Lykke til i 2012 og takk for gjestfriheten.
    J. Ødegård

    • Hei J Ødegård,
      Tusen takk for skryt og for gode tilbakemeldinger.

      1. Vi kommer til å ha en grundig vurdering av hvor neste års sjenkeområde skal være plassert. Det er mange hensyn som må tas. Det er viktig at konsertene ikke blir «forstyrret» av surr og bråk fra sjenkeområdet, og for Márkomeannu er det et viktig poeng at barn og familier skal kunne oppholde seg på festivalområdet uten å i for stor grad komme i kontakt med alkohol og fyll. På den andre siden ønsker vi jo også at de som vil kose seg med en pils skal ha en mulighet til å få med seg de flotte konsertene vi har på scenen vår, og et av de viktigste elementene vi har kommet frem til i evalueringen har vært at vi vil sørge for at de inne i sjenkeområdet blir oppmerksomme på at det starter en konsert. Dette kan også oppnås ved å sette opp en høytaler som er rettet mot ølteltet. Uansett så er dette ting vi vil jobbe mye med frem mot neste års festival, og vi vil forsøke å ta hensyn til alle momentene og gjøre det beste ut av det noe ulendte festivalområdet som vi en gang har.

      2. Når det gjelder barnearrangementene og varigheten på dem i forhold til resten av programmet er jeg veldig glad for at du tar opp dette. Vi jobber mye med å tilpasse programmet, men akkurat denne problemstillingen har vi ikke vært oppmerksomme på i planleggingen. Takk for tipset!

      3. Vi forsøkte for første gang i år å innføre en høytaler som skulle informere campfolket om når konsertene begynte, og vi er klare over at prosjektet bare har vært delvis vellykket. Det er definitivt noe vi skal bli flinkere på neste år.

      Takk igjen for innspillene, og velkommen tilbake i 2012!

  2. Og litt tilbakemelding fra meg:

    Nok en gang har dokker laga en veldig fin festival. Giitu. 🙂

    Æ syns det var veldig fint med ølsalg, og æ e enig med dem som synes plasseringa va litt dum. Æ skjønner poenget med plasseringa, men tenker at man godt kunne ha laga til et gjerde hvor øldrikkere kunne stått og fått med seg konsertene. Det betyr selvfølgelig at man må ha dobbeltgjerde, med vakter i mellom, sånn at det ikke skjer smugdrikking over gjerdet.
    Det va fint å kunne sette seg inn i lavvoen da det begynte å duskregne, men savna bål og reinskinn. Men kanskje poenget va at man ikke sku trives altfor godt i lavvoen, og heller velge og gå ut og se på konsertan? I hvert fall, det kunne vært koseligere i lavvoen. Og med et bål ville det også blitt lysere der inne også.
    Æ likte at det sto blide securitasvakter mellom campen og festivalområdet! Og æ likte at dokker har informert oss veldig godt før vi kom om at vesker kom til å bli sjekka, så det funka gullegodt.

    Den her bloggen må også nevnes! Utrolig brae oppdateringer! Og bra at det oppdateres ofte! Youtube-videoene er også knall! Skulle gjerne sett enda flere bilder på facebooksiden til Márkomeannu, for når man har hatt en kjempefin helg, så vil man bare gjennoppleve den hele tia når man kommer hjem, og da funker det fint å se på fine bilder fra festivalen.

    Det eneste æ vil trekke ned på festivalen e at æ ikke hadde mulighet å være der mer enn på lørdagen. Neste år håper æ at æ får tid til å både være frivillig, være med på vardemarsjen og hele festivalhelga.

    Keep up the good woork! 😀

    • Takk for tilbakemeldinger og skryten Anne Marja!

      Jeg svarer det samme til deg som til de andre, nemlig at vi skal jobbe mye med tilpasning av sjenkeområdet i forhold til resten av festivalområdet. Men jeg kan ikke akkurat nå love noe om hvor det vil stå i 2012!

      Bilder kommer snart – vi regner med å ha ute en del før slutten av neste uke. Det er i alle fall en god forbedring i forhold til bildene fra 2010… 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s