Prisen for et festivalpass

Vi får veldig mye skryt for at Márkomeannu er en billig festival sammenlignet med andre festivaler, men vi får også høre at mange mener at festivalen er for dyr. Jeg tenker å reflektere litt over hvordan vi tenker når vi fastsetter prisen for festivalen vår.

For oss er det aller viktigste at folk skal kunne komme på Márkomeannu uten å føle at de bruker opp alle pengene sine. Både festivalen Márkomeannu og arrangørorganisasjonen Márkomeannu Searvi har strenge non-profit profiler, og vi legger en god del ære i å gjøre festivalopplevelsen så billig som overhodet mulig på alle områder.

Når vi ikke tenker inntjening i alt betyr det også at vi må drive festivalen så billig som vi bare kan. Derfor «gjør vi ting selv» og belager oss på en relativt høy dugnadsvilje blant alle involverte. En generell tendens jeg ser i festival-Norge er at man slipper inn kommersielle bedrifter på festivaler som tilbyr tjenester som for eksempel matsalg. Dette er ofte med på å øke prisnivået på maten som selges, og det er kanskje den viktigste grunnen til at vi ikke har vurdert å gjøre det samme på Márkomeannu enda.

Samtidig er det klart at vi også har en del utgifter som må dekkes, og derfor trenger vi å gå i pluss på flere områder. Heldigvis budsjetterer vi lavt på billettinntekter, noe som gjør at vi ikke føler oss nødt til å øke prisen for et festivalpass for å gå rundt.

Når vi diskuterer priser så ønsker egentlig alle å kunne arrangere en nærmest gratis festival, men det viktigste argumentet er som regel at vi ikke kan bli for billige fordi det ville føre til at ingen ville jobbet frivillig på festivalen. Så noen år da vi sliter med å fylle opp frivilligvaktene føler vi oss fristet til å øke prisen betraktelig.

Jeg lover dere, det er virkelig en vitenskap å finne den «rette» prisen der det ikke er for dyrt for publikum, men der det er dyrt nok til at folk føler at det vil være økonomisk gunstig for dem å være frivillig fremfor å betale seg inn. Med andre ord tror jeg vi kan si at vi leter etter en «psykologisk» riktig pris mer enn vi leter etter en pris som gir oss fortjeneste.

I fremtiden så ser jeg for meg tre mulige scenarioer i prisutviklingen:
1: Vi øker prisene betraktelig for at flere skal føle at de «tjener» på å være frivillige.
2: Márkomeannu aksepterer at det er vanskelig å belage seg på frvillighet, og leier inn flere tjenester. Problemet er at dette blir dyrt og vi blir nødt til å øke prisene for å betale de innleide tjenestene.
3: Festivalen blir nedrent av frivillige som gjør det av et ønske om å bidra til å lage sommerens beste festival, og prisnivået kan holdes lavt også videre.

Jeg håper selvfølgelig på scenario 3. Jeg tror også på scenario 3, fordi jeg har tro på folk og er sikker på at dugnadsånden og viljen til å bidra ligger så dypt i folkesjela at det skal gå bra. La oss bare håpe at min magefølelse stemmer!

 

1 tanke på “Prisen for et festivalpass

  1. Var i grunnen en fornøyelig søndagssyssel å studere billettprisa til ulike festivaler, og kan ikke si annet enn at Márkomeannu kommer godt ut både når det gjelder pris og antall timer det påkreves frivillig arbeid for å kunne få passet sitt gratis.

    Festivalpass
    Bukta: 1450,-
    Riddu: 1000,-
    Márkomeannu: 500,-

    Antall timer frivillig for å kunne få gratis pass
    Bukta: 16-24 timer
    Riddu: 16 timer
    Márkomeannu: 8 timer

    Og så linka jeg til artikkelen hvor NRK Sámi radio hadde sak om overskudd for festivaler. Kan ikke si annet enn at Márkomeannu leverer mer kultur for pengene, og Márkomeannu tyner ihvertfall ikke lommeboka for at folk skal få nyte samisk kultur og samisk musikk i samisk miljø 🙂 Márkomeannu kunne OGSÅ gått med SINNSYKT overskudd, men er rett og slett ikke interessert i å gjøre det.

    http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7233202

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s